Meld je aan voor onze nieuwsbrief
Bij het aanmelden ga je akkoord met onze Privacy Policy
Methode
Na een ?Yellow Belt ? training voor geselecteerde verpleegkundigen is er gestart met de verbeterborden. Op het verbeterbord kunnen maximaal 6 knelpunten worden genoteerd waar verpleegkundigen in de dagelijkse zorg tegenaan lopen. Wekelijks worden deze knelpunten besproken. Als de knelpunten en de mogelijkheden zijn besproken wordt er een eigenaar aangewezen die, met hulp van een ?Yellow belt? verpleegkundige, het punt verder gaat uitwerken. Op het verbeterbord wordt genoteerd wie de eigenaar is van het knelpunt, datum evaluatie en voortgang. Als er een knelpunt is opgelost of is vastgesteld dat dit niet decentraal verbeterd kan worden, wordt deze verwijderd van het bord en kan er een nieuw knelpunt genoteerd worden.
Resultaten
In februari 2014 is gestart met het verbeterbord. Er zijn 40 verbeterpunten behandeld die een directe verbetering hebben opgeleverd: op alle vier de afdelingen één opiatenkluis in plaats van één voor vier afdelingen waardoor er minder gelopen wordt. Ook is er in kaart gebracht wat de dagelijkse benodigdheden zijn bij de verzorging van de patiënt. Deze lijst is geanalyseerd en vervolgens zijn 13 themabakken ontworpen voor elk thema van zorg, bijvoorbeeld de respiratie en neurologie themabak. Verpleegkundigen hoeven zodoende minder vaak de afdeling af.
10 besproken punten konden niet verbeterd worden omdat deze ziekenhuisbreed vastgelegd zijn, projectmatige aanpak vereisen of te kostbaar waren.
Het bespreken van de vervolgstappen of motivatie om iets niet te doen gaf duidelijkheid en acceptatie onder de verpleegkundigen. Drukte en onregelmatige werktijden zijn een belemmering om elk punt binnen de gestelde termijn af te handelen. Hierdoor werd deze deadline nog te vaak niet behaald. Of de werkprocessen efficienter zijn is niet gemeten
Conclusie
Het verbeterbord wordt door de verpleegkundigen als praktisch en laagdrempelig ervaren en geeft duidelijkheid. Er is overzicht wat er speelt en waaraan wordt gewerkt. Door kleine knelpunten op te pakken zijn er snel succesen geboekt en wordt de gewenste optimalisatie en adaptatie van de methode bereikt.