112 mét wifi en GPS

112-locatie-melder
Mensen die vanaf nu alarmnummer 112 bellen, geven automatisch hun locatie door aan de Meldkamer. Hierdoor kunnen hulpverleners onmiddellijk naar de juiste locatie.

In het verleden ontstonden er problemen en tijdsverlies doordat 112-bellers niet wisten waar zij zich bevonden. Dat is nu verholpen. De smartphone van de beller gebruikt gps, wifi en andere sensoren om de juiste coördinatoren te berekenen. Dat duurt ongeveer 20 seconden. Deze coördinaten worden via de telefoon aan de Meldkamer gestuurd. Nog tijdens het gesprek dus. Dit is overigens een gratis dienst voor de beller. Deze techniek bestaat al in vrijwel alle ander Europese landen. Het Europese netwerk van alarmcentrales uitte dan ook kritiek op Nederland omdat 112-bellers in ons land niet direct hun locatie deelden. Er zijn zelfs Kamervragen over geweest. 

In 2017 kwam de Friese Akkie van der Ploeg (59) om het leven doordat haar locatie niet bekend was bij de Meldkamer. Ze belandde met haar auto in een kanaal, wist het alarmnummer nog te bellen, maar de verbinding werd verbroken toen de auto onder water raakte. Hulpverleners vonden haar pas na anderhalf uur.

Meer miskramen door nachtdienst
VS teruggebracht tot 2 specialismen