Winkelmand

Jouw winkelmand is leeg

Ambulance

Profielanalyse van veelbellers in de ambulancezorg

Rosan Weber

Auteur

Rosan Weber

31 jul 2024

Meer artikelen

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Bij het aanmelden ga je akkoord met onze Privacy Policy

Veelbellers zijn patiënten die veelvuldig contact opnemen met de ambulancezorg via 112, vaak met klachten die niet spoedeisend (blijken te) zijn. Volgens de protocollen moet de meldkamercentralist een ambulance sturen naar deze patiënten, ondanks dat zij bekend zijn bij de meldkamer als een veelbeller. Door het inzetten van een afspraak op locatie (AOL), krijgt de centralist de mogelijkheid de hulpvraag anders te beantwoorden dan een ambulance te sturen,  ondanks de protocollen. Hoe uit dit zich in de praktijk en wie zijn deze patiënten met een AOL op hun naam?

Auteurs: Douwe van Aalsum, student Medisch Hulpverlening, Britt Nanning, student Medisch Hulpverlening, Gracia Sie, student Medisch Hulpverlening, Nienke Telgenkamp, student Medisch Hulpverlening

Ook de regionale ambulancevoorziening (RAV) Brabant Midden-West-Noord (MWN) hebben te maken met deze veelbellers, die een vorm van belasting tijdens het werk kunnen vormen. Vaak zijn deze veelbellers al bekend bij de meldkamer en/of ambulancevoorziening, waardoor men van tevoren al verwacht dat de inzet van een ambulance onnodig is. Toch moet de meldkamercentralist volgens de protocollen een ambulance sturen naar de patiënt, omdat deze  klachten doorgeeft die volgens het meldkamersysteem een code genereert die een ambulance vereist. Als resultaat is deze ambulance voor een bepaalde tijd niet beschikbaar voor een andere melding. Om het aantal veelbellers in de ambulancezorg te verminderen, kan er gebruik worden gemaakt van een AOL. Dit is een notitie in het systeem van de meldkamer die belangrijke achtergrondinformatie over de patiënt of locatie bevat.

Inzet van afspraak op locatie
Wanneer de meldkamercentralist de naam van een patiënt of een locatie invult in de computer gekoppeld aan een AOL, verschijnt er een pop-up in het beeldscherm. Hierin is belangrijke achtergrondinformatie te lezen over een locatie of patiënt, zoals bijvoorbeeld een patiënt die bekend is bij de meldkamer als veelbeller. Binnen de RAV Brabant MWN wordt een AOL echter niet alleen ingezet bij deze veelplegers. Andere redenen om een AOL in te zetten binnen de ambulancehulpverlening zijn: patiënten met bekend ziektebeeld waarbij directe inzet van een ambulance nodig is, patiënten die direct doorverbonden moeten worden met de huisarts/HAP,  op de wachtlijst staan voor een longtransplantatie, patiënten waarbij specifieke protocollen gelden, zij die bekend zijn bij specialisten, patiënten of locaties waarbij rekening gehouden moet worden met de veiligheid van het ambulancepersoneel of besmettingsgevaar, meer informatie over de weg naar een locatie en hoe deze het beste te bereiken is, en een aantal overige gevallen die niet binnen een van de hiervoor benoemde categorieën passen.

Methode
Klik hier voor het hele onderzoek.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief
Blijf op de hoogte van je vak.
  •  *