Meld je aan voor onze nieuwsbrief
Bij het aanmelden ga je akkoord met onze Privacy Policy
De Spoedeisende Hulpafdeling van het St. Antonius Ziekenhuis te Nieuwegein startte in augustus met een pilot met de Alviscan. Dit is een ‘zelfmeetkiosk’ waar patiënten zelf bepaalde vitale metingen kunnen doen. Christa Gennisse, Medisch Hulpverlener is projectleider van deze pilot en is daarmee de eerste in Nederland die de Alviscan inzet op de SEH.
Hoe heb je de zelfmeetkiosk ontdekt?
“Vorig jaar was ik op de beurs van Zorg & ICT. Daar zag ik de Alviscan van Alphatron. In gesprek met hen kwam ik erachter dat het een apparaat is dat op verschillende poli’s en polipleinen staat om metingen doen, maar nog niet op de SEH. Ik ben met hen gaan praten en daar is deze pilot uitgerold.”
Wat trok jouw aandacht aan het apparaat?
“Als je triage uitvoert doe je een anamnese gesprek, meet je de bloeddruk, neem je eventueel bloed af. Alle vitale parameters worden gemeten. En dat moeten we ook zelf in het EPD zetten. Als mensen het grotendeels zelf kunnen doen waarna alle gegevens ook automatisch in het EPD terechtkomen, scheelt dat ons als Acute Zorgprofessionals ontzettend veel tijd. De administratieve lasten worden een stuk minder. In een tijd waarin we steeds meer digitaal gaan, is dit een ideale oplossing. Ik denk dat de zelfmeetkiosk een mooie innovatie is waardoor we patiënten zelf iets kunnen laten doen wat ons tijd scheelt. Dat betekent dat wij als Acute Zorgmedewerkers ons volledig kunnen richten op de patiënten en een echt gesprek kunnen voeren in plaats van bezig zijn alle controles te doen.”
Wat kan de zelfmeetkiosk?
“Je stapt op een soort plateau met daarop een bankje en een scherm voor je. Daar wordt je automatisch gewogen. Door je vinger in een holte te steken wordt de saturatie en tegelijkertijd de hartfrequentie bepaald. In een andere ‘buis’ kun je je arm plaatsen om je bloedruk te meten.Al deze gegevens worden direct gekoppeld aan het EPD van de betreffende patiënt. Mensen krijgen een bandje met een barcode bij binnenkomst die ze moeten scannen alvorens ze in de zelfmeetkiosk plaatsnemen. Het is heel gebruiksvriendelijk en wordt uitgelegd door middel van plaatjes, ook is de kiosk te bedienen in verschillende talen.”
Wil je dit artikel verder lezen? Klik dan hier!