Meld je aan voor onze nieuwsbrief
Bij het aanmelden ga je akkoord met onze Privacy Policy
Methode
Een cross-sectioneel vragenlijst onderzoek werd gebruikt om de ervaren kwaliteit van zorg voor (t1=2012) en na (t2=2013) de geïntroduceerde interventies te analyseren. Twee gelegenheidssteekproeven van naasten in vier verschillende IC´s van het Erasmus MC, een academisch ziekenhuis in Rotterdam, werden gebruikt met een totaal van 282 (t1) en 187 (t2) geïncludeerde respondenten. De recent ontwikkelde Consumer Quality Index ´Naasten op de IC’ werd gebruikt voor beide metingen.
Resultaten
De gegevens van 211 en 123 naasten (antwoordrespons 75% op t1 en 66% op t2) werden geanalyseerd. De twee groepen waren vergelijkbaar in leeftijd, opleiding, relatie met de patiënt, etnische achtergrond, en de eigen ervaren gezondheid. De tweede meting toonde significante verbeteringen onder andere met betrekking tot de informatieve en communicatieve aspecten. Het item ‘Hadden de professionals aandacht voor wat u nodig had? ‘ steeg van 42% van de respondenten met ‘altijd’ of ‘meestal’ (t1) naar 80% (t2).
Conclusie
In een vergelijking van de twee metingen toonden bijna alle items een meer positieve waardering. Deze resultaten suggereren dat extra communicatieve ondersteuning van de naasten van IC-patiënten de ervaren kwaliteit van zorg verhoogt, in het bijzonder met betrekking tot informatieve en ondersteunende aspecten.