Meld je aan voor onze nieuwsbrief
Bij het aanmelden ga je akkoord met onze Privacy Policy
Gemiddeld waardeerden patiënten die in 2019 spoedeisende- en of planbare ambulancezorg ontvingen de zorg met een 9,1. Toen in 2016 de eerste landelijke meting plaatsvond naar ervaringen met ambulancezorg werd de kwaliteit ook als zeer hoog beoordeeld.
Aan het tweede landelijke Nivel-onderzoek in 2019 deden in totaal 4904 patiënten mee. 2945 deelnemers gaven hun mening over de spoedeisende ambulancezorg en 1959 over planbare ambulancezorg. In vergelijking met het positieve beeld van 2016 is er weinig veranderd. De ambulancezorg voldoet ruim aan de verwachtingen van de patiënten en levert een continue hoge kwaliteit. Onder andere het vervoer, de bejegening, het handelen en de communicatie werden zeer positief beoordeeld. Alleen de ervaringen met de meldkamer zijn in 2019 nog positiever dan in 2016. Centralisten vertellen vaker wat de beller kan doen tot het moment dat de ambulance er is. Toch zijn er ook een aantal verbeterpunten. Patiënten zouden het bijvoorbeeld prettig vinden als zij beter geïnformeerd worden over het tijdstip waarop de ambulance arriveert. Ook de afronding van de zorg bij de patiënten thuis kan beter. Tot slot willen patiënten graag zelf kunnen kiezen naar welk ziekenhuis zij vervoerd worden. In spoedeisende gevallen wordt dit vaak door de ambulanceverpleegkundige bepaald.